Onze reis door Azië

Maleisië (Borneo & vasteland)

Hallo lieve allemaal!

We hebben nu een weekje vakantie genomen van het reizen en blijven dus een week op één plaats, wat is dat heerlijk! De ouders van Stan zijn ons deze week op komen zoeken in Phuket (Thailand). Wij hebben hier de tijd genomen om weer verslag te doen van de afgelopen drie weken waarin we weer genoeg hebben meegemaakt.

Kota Kinabalu
Drie weken geleden kwamen we in Maleisië aan op het eiland Borneo. Borneo is het op twee na grootste eiland van de wereld en staat bekend om zijn unieke natuur. Helaas hebben al veel oerwouden plaats moeten maken voor uitgestrekte palmolieplantages. Allereerst hebben we een paar dagen overnacht in de stad Kota Kinabalu (KK). Daar hebben we bekeken hoe we in een vrij korte tijd toch zo veel mogelijk konden zien van wat Borneo zo bijzonder maakt. KK is eigenlijk een grijze stad maar we hebben ons hier toch een paar dagen goed vermaakt want er was genoeg te zien.
De eerste dag in KK zijn we vooral bezig geweest met ons vorige verslag en het plannen van onze route door Borneo. Op zondag zijn we naar de wekelijkse markt gegaan. Een grote markt voor de deur van ons hostel. Hier werd echt van alles verkocht. Van huisdieren tot fruit. Voor heel weinig geld kochten we hier een lekkere ananas die meerdere avonden als ons avondeten diende. Eke dag zijn er vele gezellige markten in KK. Aan de haven wordt verse vis en fruit verkocht en in de stad kleding, schoenen en sieraden. Zo staan er ook kramen waar vlees waaronder kip de hele dag in de hete zon ligt. Grappig als je dan vergelijkt hoe voorzichtig we in Nederland met kip zijn. Ook opvallend was dat we hier vele mannen achter hun naaimachine zagen zitten om spijkerbroeken te maken. Verder zagen we in KK verschillende restaurants waarbij je uit vele aquaria met allerlei zeedieren je menu kon samenstellen. Vervolgens kon je aan tafel plaats nemen en werd je eten bereid. KK staat ook bekend als de plaats waar de mooiste zonsondergang van Zuidoost-Azië te bewonderen is. Dit hebben we dan ook meerdere keren gedaan. Naast ons hostel was er elke avond live muziek, we zijn dan vaak door twee Maleisische meisjes in slaap gezongen. Voor de kust van KK liggen een aantal mooie eilandjes waar je goed kunt snorkelen. Wij zijn 's morgens vroeg naar een van die eilandjes (Mamutik) geweest. Dit kleine rustige eilandje heeft mooie stranden en koraalriffen aan de kust. Het koraal was heel divers en kleurrijk. Al snorkelend zwommen scholen vissen met je mee. Als je stil bleef liggen kwamen de visjes heel dichtbij. Erg grappig als ze aan je happen al moest Lijanne hier wel even aan wennen;)

Beklimming Mountain Kinabalu
Na deze paar dagen in KK zijn we vertrokken naar een slaapplaats aan de voet van de Mountain Kinabalu. Deze slaapplaats was niet veel meer dan een golfplaten krotje. De Mountain Kinabalu is met ruim 4 km hoogte, de hoogste berg van Zuidoost-Azië en je kunt hem in twee dagen beklimmen. We wilden deze uitdaging graag aangaan maar hiervoor moet je eigenlijk een overnachting op de berg boeken. Omdat veel mensen deze berg graag willen beklimmen en je dan niet anders kan dan op de berg slapen hebben de eigenaren van de slaapplaatsen op de berg een monopolypositie en is het erg duur om hier te slapen (200 p.p.p.n. voor een kamertje van niets!). We hadden gehoord dat je ook in 1 dag kan proberen de berg te beklimmen, alleen weten dit maar weinig mensen. Hiervoor komen slechts 4 mensen per dag in aanmerking en je moet er speciaal toestemming voor krijgen van de parkwachter. We zijn de dag voor de klim naar de parkwachter gegaan en na 2 uur kregen we eindelijk toestemming om de volgende dag een poging te wagen om de Mount Kinabalu in 1 dag te beklimmen. Er zaten wel pittige voorwaarden aan. We moesten namelijk om 10 uur 's morgens al op het punt zijn waar normaal de mensen na één dag klimmen overnachten om de volgende dag verder naar de top te klimmen.
Erg benieuwd wat ons te wachten stond (maar ook een beetje pessimistisch vanwege de extreme voorwaarden) stonden we de volgende ochtend vroeg klaar om aan de klim te beginnen. Voordat we konden beginnen moesten we een aantal dingen regelen (een gids, klimtoestemming, parkentree en verzekering). Toen eindelijk alles was geregeld begonnen we vol goede moed aan de beklimming. En dat viel niet mee. Het was een super steile klim. De beklimming bestaat voor het grootste gedeelte uit traptreden. Doordat deze treden steeds wel 30 tot 50 cm hoog zijn kostte elke stap veel inspanning. Dat was afzien! Gedurende de klim zag je de begroeiing veranderen en werden de treden steeds meer vervangen door granieten rotsen. Na een urenlange klim kwamen we op het punt aan waar degene die de berg in twee dagen beklommen die avond zouden slapen. Helaas vertelde de gids ons dat we niet verder mochten vanwege het slechte weer op de top. Jeee dat was balen!!!! We waren zo snel mogelijk naar dit punt gelopen om de deadline te halen en dan mogen we het laatste stuk niet meer afleggen. Teleurgesteld maar wel tevreden met onze prestatie hebben we even genoten van het uitzicht op dit punt. Daarna zijn we aan de afdaling begonnen. Tijdens de afdaling snapten we waarom we niet verder mochten klimmen. Het 'tropisch regenwoud' deed zijn naam eer aan en wij kregen nu het noodweer over ons heen waardoor de berg veranderde in een waterval. De regen maakte de afdaling extra zwaar doordat de stenen steeds gladder werden. Moe maar voldaan, ondanks het niet bereiken van de top, kwamen we terug aan bij ons golfplaten krotje om daar lekker bij te komen. We hebben nog 5-6 dagen nagenoten met flinke spierpijn. ;)

Sepilok
De volgende dag zijn we met de bus naar Sepilok gereisd. In Sepilok hadden we gereserveerd bij een relaxt hotel midden in de natuur met een zwembadje om onze spieren wat rust te gunnen. Vanaf de bushalte moesten we nog een flink stuk lopen naar onze slaapplaats. Een stel Australiërs zag ons vermoeid lopen met onze backpacks en waren zo aardig om ons een lift aan te bieden. De dag daarop zijn we naar het rehabilitatie centrum voor orang-oetans gegaan. Dit is een stuk jungle waar orang-oetans opgevangen worden die door omstandigheden (vaak veroorzaakt door ontbossing) niet in staat zijn voor zichzelf te zorgen. In dit centrum wordt geprobeerd de dieren te leren weer zelfstandig te overleven in de natuur. Wat zijn het leuke dieren om te zien! We waren hier tijdens de voedertijd waardoor we veel orang utans van heel dicht bij hebben gezien. orang-oetans hebben voor 97% dezelfde genen als mensen dus je ziet veel overeenkomsten wanneer je ze observeert. Erg grappig om te zien hoe zij aan touwen slingeren, bananen eten en natuurlijk het machtspelletje wat onderling wordt gespeeld.

Kinabatangan rivertour
Later die dag zijn we opgehaald voor de 3-daagse Kinabatangan rivertour. Waar we in Indonesië onderweg nog uren langs de rijstvelden reden, rijden we hier uren langs palmolieplantages. Vanaf dat moment viel het ons pas op in hoeveel producten palmolie zit verwerkt (in Nederland vast ook wel, in veel chocolade bijvoorbeeld). De Kinabatangan rivier is de langste rivier van Borneo, 560 km. Deze modderige rivier wordt omgeven door oerwouden. Helaas worden de dieren in dit oerwoud door de ontbossing steeds verder naar de rivier gedreven. Gevolg is wel dat je vanaf de rivier (afhankelijk van hoeveel geluk je hebt) vele wilde dieren kan zien zoals apen, krokodillen, olifanten en vele tropische vogels.
Aangekomen bij de rivier moesten we deze eerst oversteken om bij onze slaapplaats te komen. We moesten met onze bagage in een wiebelend, diep in het water liggend houten bootje. De volgende dagen hebben we verschillende riviertochten gemaakt. We vaarden met een gids en zes andere mensen in een smal houten boot langs de rivieroever. Een ontzettend mooie ervaring om over zo'n brede rivier door de jungle te varen. Om je heen is in bijna elke boom wel iets te zien. We zien verschillende soorten apen waaronder de hele aparte Proboscis aap die alleen op Borneo voorkomt. Ook zien er een urang-oetan, echt super mooi om zo'n groot beest in het wild op z'n gemak door een boom te zien slingeren. Het lijkt zo van een afstandje net een grote sterke man die door de boom klimt. Verder zien we verschillende mooie vogels, waaronder verschillende hornbills. Het leek soms net een film als je voor zo'n bomenrij vaarde waar in elke boom wel wat gebeurt. Je ziet overal takken bewegen. Apen zitten achter elkaar aan of doen het op z'n aapjes.. haha. Als de gids iets zag zitten legden hij het bootje vaak tegen de kant aan waardoor wij in het begin nog even bang waren dat er van alles de boot in zou lopen of springen. Helaas hebben we geen krokodillen of olifanten gezien maar het was toch erg mooi!
Naast de boottochten hebben we ook nachtwandelingen gemaakt in de jungle. Gewapend met een zaklamp en hoge rubberen laarzen liepen we door de modderige jungle. Je hoort veel dierengeluiden en natuurlijk is de gedachte dat er veel dieren om je heen zitten gaaf. Het is moeilijk om veel dieren te zen omdat ze vaak weg kruipen wanneer ze je aan horen of zien komen. Deze nachttochten zagen we met name veel tropische insecten, slapende vogels en slangen. We hebben overdag ook een junglewandeling gemaakt. Tijdens de wandeling zagen we ook weer veel insecten zoals vlinders, kleinere zoogdieren en de gids vertelde veel over geneeskundige planten die in de jungle groeien. ´s Nachts sliepen we ook midden in Jungle, wel erg gaaf omdat je dan die echte junglegeluiden hoort. Verder kom je ook allerlei insecten tegen en kwamen er verschillende aapjes op bezoek. Na deze mooie jungletocht zijn we via KK weer terug gevlogen naar Johor Bahru en zat voor ons Borneo er op. We hebben erg genoten van de mooie dingen die op Borneo te zien zijn!

Malakka
Vanaf Johor Bahru zijn we met de bus naar Malakka gereisd. We hadden gepland om hier Stan z'n verjaardag te vieren. Onderweg wordt in de bus een fijne horrorfilm getoond. Locals zitten in bijzijn van kinderen glimlachend te kijken hoe de meest gruwelijke scenes zich afspelen . Na 25 onthoofdingen en verschillende opgegeten hersenen en nog meer van die leuke beelden komen we aan in Malakka. We hebben al vaker gemerkt dat de Maleisiërs niet vies zijn van bloederige horrorfilms. Ook opvallend is het aantal roggelaars in de bus. De ene na de andere Maleisiër moet laat op luidruchtige wijze blijken zijn keel te willen legen.. niet echt smakelijk.. dit komen we overigens vaak tegen in Azië, schijnbaar vinden ze dit zelf helemaal niet onsmakelijk want het gebeurt overal en door iedereen.

We hadden een simpel guesthouse vooraf op internet geboekt. Toen we onze spullen hadden gedropt gaf de eigenaar van ons guesthouse ons de tip om naar een eilandje te gaan dat met een brug te bereiken was, om daar de ‘drijvende moskee' te zien. Het eiland zelf was nog het meest bijzonder. Het was volgebouwd met woonflats maar alles stond leeg. Er hing een vreemde en verlaten sfeer. De eigenaar van ons guesthouse vertelde dat het kwam doordat de moskee er gebouwd was. Niemand wilde er meer wonen omdat er door de aanwezigheid van de moskee zoveel beperkingen opgelegd werden. Die avond hebben we samen met de eigenaren en de andere gasten van het guesthouse nog een film gekeken en gezellig gepraat.
De volgende dag was Stan jarig! Dit hebben we goed gevierd. Lijanne bracht een ontbijtje op bed. Een cake met slagroom, M&M's en de kamer was versierd met balonnen. Daarna zijn we het Malakka gaan bezichtigen. Er is erg veel te zien in Malakka dus we hadden genoeg te doen die dag. Eigenlijk is Malakka één groot museum. Er zijn vele historische gebouwen en het leuke is dat Nederland hier ook twee eeuwen de baas is geweest. Daardoor zagen we vele Nederlandse gebouwen en invloeden zoals het Stadhuys, het paleis van de Sultan en de St. Paul kerk met graven met oud Nederlandse teksten er op. Natuurlijk hebben we op deze dag ook op tijd een pilsje (pull) bier gepakt en hebben we lekker gegeten. Tijdens een boottocht door de stad zagen we zelfs nog de krokodillen die we in de jungle hadden verwacht.. achja beter laat dan nooit! 's Avonds zijn we nog naar de film ‘eat, pray, love' in de bios geweest. Net zo luxe als in nederland alleen veel goedkoper (2 tickets voor 3 euro!) Onze film draaide om kwart over 10 en het was woensdag avond. We waren dan ook verbaasd dat de zaal helemaal vol zat. Waar in Indonesië het stil was op straat om 8uur 's avonds leek dit in Maleisië wel andersom. 's Morgens kwam het leven laat op gang en 's avonds ging het lang door. We zagen in de film meteen een stuk terug van onze reis want 1/3 van de film ging over Bali (waar we net geweest zijn) en 1/3 over India (waar we nog heen gaan). Om kwart voor 1 was de film afgelopen en we stonden ervan te kijken dat er zelfs toen nog mensen naar de film gingen. Na de film zijn we snel gaan slapen want 5 uur later stonden we op om verder te reizen richting het Taman Negara oerwoud.

Taman Negara Oerwoud
De volgende dag misten we door een vertraagde bus helaas net onze aansluiting op het station in Melakka waardoor we eigenlijk 7 uur zouden moeten wachten. Gelukkig hebben we een Lonely Planet (als reiziger ben je niets zonder dit boek;)) en zijn we via een omweg toch bij onze bestemming aangekomen. Onze eindbestemming van deze dag was Jerantut. Van hieruit zijn we de volgende dag naar het Taman Negara oerwoud gereisd. Dit is het oudste regenwoud van de wereld.
We hadden een tour kunnen boeken om dit oerwoud te ontdekken waardoor je vervoer, verblijf en je activiteiten worden geregeld. We kwamen erachter dat door het terplekke zelf te regelen het 2/3 van de prijs scheelde.
We zijn met een busje naar de ingang van het Taman Negara oerwoud gebracht vanwaar we met een boottocht van bijna 3 uur het oerwoud in werden gevaren. Onderweg zagen we waterbuffers aan de oever van de rivier. In dit oerwoud hebben de dieren in tegenstelling tot bij de Kinabatangan rivier nog wel de ruimte. Hierdoor is de kans minder groot dat je veel dieren spot maar dat maakt de natuur er niet minder bijzonderder op. Diep in deze jungle leven nog wel tijgers, olifanten en allerlei andere diersoorten. We waren van plan om 2 nachten in de jungle te blijven. De dag van aankomst hebben we meteen een aantal activiteiten gepland. Zo zijn we eerst met een bootje naar een ‘Orang Asli village' gegaan. Dit was een klein dorpje waarin 7 families van de oorspronkelijk junglebewoners woonden (deze mensen worden ook wel Aboriginals genoemd). Ze leven van alles wat de jungle te bieden heeft. Ze maken nog vuur met een stokje en jagen met een blaaspijp. Wel interessant om te zien hoe zij leven. Lijanne deed nog een poging om contact te maken met de kinderen. Dat viel nog niet mee omdat Lijanne geen Orang Asli's spreekt en meer dan oogcontact werd het dan ook niet. Op de terugweg zijn we door stroomversnellingen gevaren met ons bootje. We waren voorbereid op een nat boottochtje en dat werd het ook. Het bootje lag net boven het water dus doordat de stuurman nog eens flink wat bochten maakten werden we kletsnat. Op de terugweg hebben we even aangelegd bij een rivieroever waar we nog hebben gezwommen met onze kleren aan want die waren toch al nat. Toen we terug naar onze slaapplaats liepen om ons om te kleden werd Stan door enkele kindjes uitgedaagd om een potje te voetballen. Na een potje waarbij Stan niet veel raakte, alhoewel hij wel een kokosnoot uit de boom schoot, hebben we ons klaargemaakt voor de nightsafari. Met een jeep reden we door de palmbomen plantages. Dit wordt hier ook wel de tweede jungle genoemd omdat veel dieren door de kap van het oerwoud nu hier leven. Helaas hebben we niet zoveel dieren gezien.
De volgende morgen zijn we vroeg opgestaan om op ons eigen houtje een jungletrekking te doen. In het oerwoud zijn een aantal wandelroutes behoorlijk goed aangegeven waardoor je deze zelfstandig kan bewandelen. Toen we vooraf bij één van de op de rivier drijvende restaurantjes wilden gaan ontbijten zagen we dat het personeel nog tussen de stoelen lag te slapen. Wel een apart gezicht, ik zie ons bij Heidehof in ieder geval nog niet liggen slapen tussen de stoelen terwijl gasten binnen kunnen komen. Na een ontbijtje bij een restaurant waarvan het personeel wel al wakker was zijn we vertrokken. De tocht bracht ons op de langste (touw)loopbrug van de wereld, de Canopy walkway. Deze touwbrug is gespannen tussen grote bomen en is 500 meter lang. Daarna hebben we nog een tocht gemaakt naar de top van de Indah berg. Onderweg kom je weer allerlei mooie flora en fauna tegen. Na een paar uur lopen kwamen we aan op de top. Dan ben je duizenden kilometers van huis, uren lopen in de jungle en wat kom je daar tegen op de berg, juist twee Nederlanders. Wel even gezellig mee gepraat en natuurlijk ideaal om even een foto te maken. Nadat we van het uitzicht hadden genoten zijn we terug gelopen naar onze slaapplaats. Zo´n jungletocht is echt ontzettend zwaar, door het klamme hete klimaat in het oerwoud zweet je continue en je loopt steeds over gladde stenen of boomstammen omhoog en omlaag. Nadat we even uitgerust hadden van de jungletocht stond ´s avonds een nightwalk op het programma. Net als bij de nightwalk bij de Kinabatangan gingen we met een zaklamp opzoek naar alles wat leeft in de jungle. De eindbestemming van de tocht was een zogenaamde hide, dit is een soort observatiehutje hoog boven de grond. Daar moesten we onze zaklampen uitdoen en enige tijd wachten. Het was pikdonker en je hoorde de geluiden van de jungle. Heeerlijk! Toen de gids zijn zaklamp aanzette en de omgeving afspeurde zagen we enkele Tapirs onze richting op komen lopen. We zagen hoe de Tapirs langzaam richting ons liepen en uiteindelijk onder de hide doorliepen. Mooi om te zien!
Nadat we terug waren gelopen was het tijd om te gaan slapen. De volgende morgen zijn we na een ontbijtje aan een rivier de jungle weer uitgevaren. Tijdens deze drie uur durende boottocht hield motor er halverwege mee op. En nu? Daar zaten we dan met 13 chinezen en met 6 (!) Nederlanders op een rivier midden in de jungle. We waren even bang dat we moesten zwemmen maar gelukkig werd de motor weer aan de praat geholpen. Dezelfde dag zijn we doorgereisd naar Kuala Lumpur.

Kuala Lumpur
Dit is de hoofdstad van Maleisië en we kregen bij aankomst al gauw hetzelfde gevoel als in Singapore, wat een wereldstad! Heel veel hoge gebouwen en vele winkelcentra. Deze winkelcentra zijn groot en zeer chique. 's Avonds was het ook nog erg levendig en gezellig met vele marktjes en kleine locale eettentjes. Naast de luxe en grote gebouwen zijn er ook wijken die er minder florissant uitzien.
Onze slaapplaats vonden wij in een heel smerige wijk waar de ratten en kakkerlakken over straat liepen. Gelukkig was ons hostel in vergelijking met zijn omgeving opvallend schoon en redelijk ongediertevrij. We zijn drie nachten in Kuala Lumpur gebleven en we hebben overdag de tijd genomen om de stad te ontdekken. Het verschil was wel groot met waar we vanaf kwamen. De dag van aankomst zaten we ´s morgens aan een rivier midden in de jungle te ontbijten en ons avondeten hadden we tussen de wolkenkrabbers.
Kuala Lumpur bestaat net als veel grote steden uit vele typische wijken met allemaal een ander uiterlijk. Zo heb je een Chinatown, Little India maar ook typisch voor Kuala Lumpur de ‘Golden Triangle' waar veel grote luxe gebouwen bij elkaar staan. De dagen in Kuala Lumpur hebben we vooral gevuld met het wandelen door de verschillende stadsdelen om een goed beeld te krijgen van de stad. We zagen invloeden van vele geloven in Kuala Lumpur door moskeeën en tempels. Met name de islam had door Moskeeën, boerka's en hoofddoeken een belangrijke invloed op het straatbeeld. Opvallend zijn de grote (soms wel 14 verdiepingen hoge) en overdreven luxe winkelcentra waar we uren doorheen hebben gelopen. In het begin voelde dit nog een beetje raar aan omdat we het idee hadden dat we op deze manier Kuala Lumpur niet echt zagen. Maar na een tijdje realiseerde we ons dat dit gewoon Kuala Lumpur is. Ook is het door de verzengende hitte overdag in de stad vaak een verademing om in de geairconditioneerde winkelcentra rond te lopen. Ze zijn vaak zo overdreven chique dat je je afvraagt waar het van wordt betaald. Het kan niet gek genoeg. Een van de winkelcentra had een binnenattractiepark. Ook hier merken we dat het allemaal wat extremer moet. Waar wij normaal geen probleem hebben met wilde attracties werden we bij de eerste attractie al zo vaak rondgeslingerd dat we er beiden ziek uit kwamen. De Maleisiërs zijn er schijnbaar zelf ook nog niet helemaal aan gewend want bij de volgende attractie moest Stan zelfs gebaren naar de man achter de knopjes dat de attractie stopgezet moest worden. De jongen tegenover hem was namelijk zo ziek dat het er naar uitzag dat Stan niet lang droog op zijn plaats kon blijven zitten. Hij rolde letterlijk uit de attractie. Na nog een lekker wild ritje in de achtbaan vonden we het wel genoeg geweest. Ook zijn we naar de ‘gold class' geweest van de golden cinema. Dit is een super deluxe bioscoop, er stonden maar een paar grote stoelen in de zaal. We hadden ieder een grote luxe stoel die we elektronisch konden bedienen en een dekentje. Dat moesten we gewoon een keer meegemaakt hebben. Ondanks dat het een spannende film (Wallstreet) was moesten we opletten dat we niet in slaap vielen in die heerlijke stoelen. ;) In een van de winkelcentra was ook een soort interactief wetenschapscentrum waar wel leuke en interessante dingen te zien en te doen waren. Lijanne zag zich er al helemaal lopen met haar klas :p Wat wij wel grappig vonden om te zien was dat mensen met grote groepen in een electronica winkel voor een tv staan te staren.

Uiteraard hebben we ook het symbool van Kuala Lumpur (en misschien wel heel Maleisië) de Petronas twin towers bezocht. Deze torens hebben 88 verdiepingen en zijn ruim 450 meter hoog. Het is het op één na hoogste gebouw van de wereld. Er worden per dag 1640 mensen toegelaten in de torens om van het uitzicht te genieten. We wisten dat we op tijd moesten zijn om een kaartje te bemachtigen. Om half 9 begon de verkoop, toen we om 9uur aankwamen waren de tickets al vergeven. We zijn toen de volgende dag nog maar wat vroeger opgestaan om Kuala Lumpur van boven af te kunnen zien. Na twee uur in de rij te hebben gestaan mochten we naar binnen, het was wel de moeite waard want het uitzicht was erg mooi. Ook zijn we in de 421 meter hoge telecomtoren van Kuala Lumpur geweest. Omdat deze op een bergje staat heb je vanuit hier een nog hoger uitzichtpunt op de stad. We zijn hier ‘s avonds geweest waardoor de stad mooi was verlicht. We kregen door middel van mp4 speler uitleg over wat er per raam te zien was. Toen Lijanne voor de grap vroeg of we ook uitleg in het Nederlands konden krijgen was dit nog mogelijk ook!

Na drie dagen in de luxe van Kuala lumpur te hebben vertoeft zijn we naar Phuket in Thailand gevlogen en lieten we het derde land achter ons. Ook Maleisië heeft op ons weer veel indruk gemaakt. Vooral de mooie natuur was indrukwekkend. Verder hebben we ook wel genoten van de luxe in Maleisië. Deze luxe verwachten we niet meer terug te zien tijdens ons verblijf in Azië.
Ook zagen we weer veel tegenstellingen in Maleisië aan de ene kant heb je de grote steden met veel hoogbouw en chique winkelcentra en aan de andere kant de dorpen van krotjes die midden in de jungle liggen. Opvallend is hoe makkelijk en relaxt het reizen in Maleisië is. De mensen spreken (bijna) allemaal Engels en als toerist betaal je vaak dezelfde prijs omdat de prijs ‘vast' staat (onderhandelen kan nog altijd). Daarnaast staat alles goed aangegeven, de infrastructuur is goed en de mensen zijn over het algemeen erg eerlijk en behulpzaam. Waar we niet aan kunnen wennen is het geroggel en gespuug dat je overal terughoort en ziet. Man of vrouw, arbeider of zakenman het lijkt wel een volkssport.Verder moet het allemaal net wat extremer in Maleisië, of het nou de films op tv zijn, de attracties in het pretpark of de grote en luxe van een winkelcentra.

Nou dit was ons derde verslag. We zullen volgende keer een nieuwe poging doen om het korter te houden ;) We bljiven het super leuk vinden om iets van jullie te horen. Helaas hebben we wel gemerkt dat niet alle smsjes hier aankomen. Tot over een paar weken!

Liefs van ons!

Jolijn

Jeetje wat een verhaal weer haha ;)
Wel echt leuk wat jullie allemaal meemaken! Wat jullie vertellen over Kuala Lumpur is echt precies ook wat ik gezien heb aan foto's van Jody en Iris, dus echt wel herkenbaar! Grappig =)

Hoop dat jullie weekje 'relax' lekker is geweest en dat jullie weer een beetje opgeladen zijn voor de volgende avonturen! Geniet ervan en ik ben benieuwd naar de verhalen weer!!

Liefs, Jolijn

Linsey

Hee stan & Lijanne!
Leuk om weer wat van jullie te horen!
Ik zit iedere keer weer zo aandachtig te lezen, maar moet er wel een half uur voor uittrekken ;) haha
Maarja dat is ook niet gek, want jullie maken zoveel mee daar.
Geniet weer van jullie volgende avonturen!
x Lins

Rian

Tjee, wat hebben jullie weer veel meegemaakt. Ik heb alvast het eerste stuk gelezen. De rest lees ik strakjes nog.

Mooi om te lezen wat er allemaal op jullie pad komt en wat fijn dat jullie in Phuket bezoek hebben gehad. Dat maakt het wel heel speciaal.

Veel plezier de komende tijd!

Groetjes
Rian

Kees Smetsers

Dag Stan en Lijanne,
Wat een prachtig verhaal !
Ik heb het in één adem uitgelezen.
Jullie schrijven zo beeldend dat ik het gewoon voor mij zie gebeuren.
Als ik jullie was dan gaf ik jullie reisverhalen uit in een reisboekje.
Echt, super zoals jullie dat doen.
Ik geniet er in ieder geval van.
Bedankt dat ik met jullie mee mag reizen.....
Kees Smetsers

wim maas

Volgens mij maken jullie gouden tijden door....geweldig.
Ik zou zeggen: Ga zo door!
Groet vanuit een herfstig Nederland
Wim Maas

Marianne Gommers

Hallo Lijanne en Stan,

Wat hebben jullie weer allemaal spectaculaire avonturen beleefd. Wat een prestatie van het beklimmen van die bijzondere berg. Er komt steeds meer op jullie netvlies te staan en ook nog een verjaardag vieren van Stan. Van harte gefeliciteerd met jouw 25ste verjaardag. dat is toch wel heel bijzonder omzo'n reis jarig te zijn en zo verwend teworden door Lijanne.
Nou lieve mensen geniet fijn verder van jullie reis en tot het volgende verslag. heel leuk om te volgen.

Een Somerense groet van Marianne

Chris

He Stan en Lijanne,

Mooie verhalen weer zeg, veel plezier met de reis verder.

Maarten

Jeetje, wat een verhaal weer! Echt heel erg leuk! Ik denk dat ik maar eens wat films ga kijken over Borneo als ik dat allemaal zo hoor haha;)
Ondertussen Stan, blijf ik PSV hoogstpersoonlijk voor jou steunen, en dat lukt aardig;)!

Tot over enkele weken, Gr!

Martien en Roos Barten

Het was weer een mooi reisverslag
we hebben weer geboeit zitten lezen
en ook hele mooie foto,s erbij
Tot het volgende verslag we kijken er naar uit

Linda

Oh wat een prachtverhaal weer!! Pff.. Moet er zoals Lins zegt inderdaad een half uur voor uittrekken, maar dat heb ik dr graag voor over..
Fijn dat je ook af en toe een relax momentje kan nemen en een pilsje kunt pakken ;)

Kijk alweer uit naar het volgende verslag! En inderdaad zo lekker beeldend zoals jullie schrijven.. Zie het bijna voor me, maar jullie zijn degene die t echt beleven en das 1000x zo mooi!

Kijk al uit naar Maart om jullie verhalen in Reallife te horen =)
Geniet er nog flink van.. want de tijd vliegt voorbij!
Mis jullie!! Xx Linda S

Janneke

Ochochoch, wat een heerlijkheden allemaal... Went snel, he, reizen.. :) .. Fijn om nu ook een weekje even ergens te blijven, kan alles ook bezinken...
Superleuk ook dat jullie zulke afwisselende dingen opzoeken en ervaren!! Van bioscoop naar jungle, van museum naar winkelcentra, leuk, hoor!!

Hier alles prima. Inmiddels goed gewend aan de terugkeer in het Brabantse leven, helemaal happy met mijn groep (5) en huis komt langzaam maar zeker op orde. Wel even wennen zo, drie verdiepingen, haha...

Nu wel lekker herfstvakantie zometeen; dagje terug naar Amsterdam, dagje sauna, lekker lunchen en eten met vriendinnetjes, even een pas op de plaats, heerlijk!!

Ohja, trouwens, die Nepalese gids in Nepal staat nu op mn facebook (Kumar), dus daar kun je even hem zien. Sowieso van tevoren even koffie gaan drinken om te kijken of het matcht, wie je ook kiest.

Lieve neef en co, geniet maar weer de komende tijd en groetjes aan jullie pa en ma...

Dikke zoen,
Janneke

Fiona

Volgens mij komen jullie een stuk wijzer terug van dit hele avontuur! Als jullie maar niet van me verwachten dat ik elk plaatsje uit mn hoofd ken als jullie terug komen, want dan moet ik nog aan het leren gaan;)

Weer een super verhaal!

Kus

Agnes

Hallo Stan en Lijanne,
Wat een reis en prachtige ervaringen. Geweldig dat jullie deze stap gezet hebben en wij een beetje mogen mee reizen. Overigens een heel mooie site. Stan, ook nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
Groetjes en heel veel genieten, Agnes.

Leonie Ben Faleh

Hallo Stan en Lijanne.
Net jullie laatste reisverhaal gelezen.Het is geweldig wat jullie allemaal meemaken en dat wij mee kunnen genieten. Wij wensen jullie nog veel reisplezier en tot het volgende verhaal.
Hartelijke groeten, ook van Hassen.
Leonie.

Marloes

Hey Stan en Lijanne,
Nog bedankt voor jullie smsje voor mijn verjaardag! Wat leuk dat jullie daar toch aan denken tijdens jullie reis en alle indrukken die jullie op doen! Ik kan me zo voorstellen dat je het daar al 'druk' genoeg mee hebt ;-)! Het zijn in ieder geval mooie verhalen om te lezen! Veel reisplezier en neem het er maar lekker van met z'n 2en!!
Liefs, Marloes

ad en ria van de manakker

hoi hoi lijanne en stan jammer van die berg beklimmen maar er komen vast nog andere dingen die misschien wel leuker zijn maar wat een belevenissen allemaal geweldig groetjes ad en ria van de manakker

Silke

Heeee Lijanne (en Stan)!
Ik lees jullie verhalen elke keer meteen, wat maken jullie veel mee zeg, echt geweldig! Vooral al die dingen die jullie voor elkaar krijgen die bijna geen enkele toerist doet of kan doen! En de foto's maken het verhaal dan helemaal compleet! Super! Geniet er nog van, vooral Thailand lijkt me geweldig! Groetjes Silke

koen

PSV - Feyenoord 10-0
ALSTENBLIEF!!

Christel Meeuws

Hallo Stan en Lijanne,

Ik heb jullie verhalen nu allemaal gelezen. Het lijkt me prachtig om te doen, maar ook heel eng met al die beestjes en insecten! Ik hoop wel dat jullie daar ervaring op doen en veel indrukken, maar dat zal wel aan jullie verhalen te lezen. Heb nog een fijne tijd en ik hoop jullie volgend jaar hier weer gezond terug te zien. Ik blijf jullie volgen!

Gr. Christel

hallo stan en lijanne

hier weer eens een berichtje van je buren uit de Hei wat maken jullie veel mee erg leuk om jullie verhalen te lezen we horen vaak van lucas hoe het allemaal gaat we volgen alles vele warme en lieve groetjes fam.kuypers

Sophie

Hoihoi! Bedankt voor jullie kaartje en cadeautje! Heel leuk :) Heb de foto`s van pap en mam gezien.. echt gaaf zeg! Veel plezier weer en op passen voor enge overstromingen en vulkaan uitbarstingen hè..! De groetjes van Jose! xxx

peter en rian schroijen

wauw wat n reis indonesie en bali herken ik veel van jullie verhaal in terug ben er zelf 2x geweest.Wij wensen jullie nog een tegekke reis en let vooral goed op jezelf. Wij hebben de site van jullie moeder gekregen leuk om het allemaal te volgen. Nou nog heel heel veel plezier en geniet ervan gr peter en rian uit de smulderslaan.

sandra, dennie, sanne en rob

Hoi hoi!!

Zo zeg, wauw wat hebben jullie weer vele mooi dingen meegemaakt zeg. En dus ook weer heel veel mooie herrineringen erbij!! Ben benieuwd naar jullie volgende verhaald en wat jullie weer voor een nieuwe dingen hebben beleefd.

Groetjes uit een regenachtig nederlan

Jan Willem en Laura

Heej!!

Ik had toevallig jullie site laatst ook bekeken, maar de verhalen waren idd wel heel lang :p Hahaha.
Wij zijn nu in Hanoi, gaan morgen voor 3 dagen naar Halong Bay, daarna nog even naar Sapa denk ik en dan richting het zuiden.
Het lijkt ons super leuk om ergens nog n biertje te doen :D
Even ter indicatie, we vliegen 1 dec vanuit Ho Chi Minh City naar Kuala Lumpur. Dus waarschijnlijk gaan we ergens over 1,5 week elkaar kruisen ofzo.

We houden jullie op de hoogte!

Groetjes!