Onze reis door Azië

Indonesië (Bali) & Singapore

Hoi lieve allemaal!

We zijn alweer ruim 2 weken, 2 landen en vele kilometers (& natuurlijk indrukken) verder! We willen jullie bedanken voor de super leuke reacties op ons vorige verhaal! We vinden het erg leuk om te merken dat zoveel mensen ons volgen en om iets van jullie te horen.. vooral blijven doen dus!

Java
Waar waren we? Owja, we zaten vast Yogyakarta door de Ramadan en waar we bang voor waren bleek te kloppen. Vanaf die vrijdag was (bijna) alles dicht. Na het suikerfeest op vrijdag werd het einde van de ramadan nog drie dagen gevierd met familie en vrienden. Dit betekende dat deze dagen alles gesloten was. Gelukkig hadden we een fijne kamer (met zwembad!) dus wij hebben ons daar goed kunnen vermaken. Verder was de hele stad uitgestorven en er was weinig te beleven. We liepen door de stad en werden niet eens aangesproken. Even wennen omdat je als toerist normaal continu aangesproken wordt wanneer je over straat loopt (room? taxi? transport? cheap!). Gelukkig was er later op de dag wel een eetgelegenheid open zodat we niet drie dagen zonder eten zaten. Deze dagen konden we niet verder reizen. Achteraf kwam dit goed uit zodat we ons even op konden laden voor de komende dagen...

Bromo-Ijen tour
's Maandags was de eerste mogelijkheid om Yogya te verlaten. We vertrokken die dag met een drie-daagse tour richting Oost-Java. Onderweg hebben we twee vulkanen beklommen en zijn we uiteindelijk afgezet bij het ferry-station naar Bali. De eerste dag zouden we 11 uur rijden. Maar helaas was het erg druk op de weg door Ramadan en deden we er 17 uur over! De chauffeur reed 15,5 uur achter elkaar en hij nam enkel een lunchpauze en een sanitairestop (en wij dus ook).
Als je zolang op de weg bent is er van alles te zien. Je ziet bijvoorbeeld mooie taferelen zoals mensen werkend op rijstvelden met een vulkaan op de achtergrond of volgepakte brommers met allerlei ladingen, van tientallen gasflessen tot balen stro. Verder zie je mooie stukken natuur soms afgewisseld met bergen rotzooi. Vuilnis ligt her en der verspreidt en je ziet de krotten langs de weg. Af en toe voel je je net een beroemdheid in de auto. We zaten in een redelijk luxe busje met getint glas. Als je het raam opendoet kijken kinderen je met open mond aan alsof je van Mars komt. De Indonesiërs begroeten je, zwaaien en kijken naar je. Vooral Lijanne trekt met haar blonde haar de aandacht. Opvallend is verder dat de Indonesiers over het algemeen erg vriendelijk zijn maar in het verkeer veranderen in a-sociale, roekeloze bestuurders die onverantwoorde risico's nemen. Inhaal manoeuvres zijn vaak ongelofelijk en het komt niet zelden voor dat een tegenleger moet afremmen of moet uitwijken om een aanrijding te voorkomen. Een eenbaansweg wordt moeiteloos een driebaansweg waarbij de berm zelfs als dubbele rijstrook wordt gebruikt om in te halen. Zo wordt er bij een stoplicht door veel bestuurders via de berm naar voren gereden om vooraan te gaan staan. In Nederland zou dit ongetwijfeld leiden tot slaande ruzie maar in Indonesië laat iedereen het ogenschijnlijk makkelijk over zich heenkomen. Er wordt volop getoeterd als medeweggebruikers bij een inhaal manouvre niet genoeg plaats maken en als ze na een voordringactie er niet snel genoeg tussen worden gelaten. Bij het invoegen is het een kwestie van wie durft het grootste risico te nemen op een aanrijding. Dit scheelt ooit niet meer dan een paar centimeter voordat een van de twee toegeeft. Kortom genoeg te zien zo onderweg.
Toen we om 1 uur 's nachts aankwamen doken we snel ons bed in aangezien we om half 4 weer gewekt zouden worden. Na deze korte nacht reden we naar de Bromo vulkaan. Allereerst hebben we de zon op zien komen vanaf een viewpoint boven op een berg. Het zag er geweldig mooi uit. Je zag verschillende actieve vulkanen waaronder de Bromo en een vulkaan waarbij je om de 20 minuten een kleine eruptie ziet. Vanaf het viewpoint keek je bovenop het wolkendek waaruit de vulkanen omhoog kwamen en daarover zag je de zon opkomen.. wauw! Daarna zijn we naar de voet van de Bromo gereden. Na een vrij korte beklimming van een uurtje stonden we bovenop de vulkaan. Helaas is dit echt een toeristische attractie, wat niet wegneemt dat het nog wel heel gaaf is om te zien. Als je boven op de krater van de vulkaan staat zie je beneden in de krater kokend heet water waar veel waterdamp vanaf komt. Deze stoomwolken zie je al van ver uit de vulkaan komen. Na een aantal foto's van de krater en het vette uitzicht van de omgeving (en locals die met ons op de foto wilden) zijn we terug naar beneden gelopen. Het was nu 8 uur 's morgens en we konden de auto weer in op weg naar onze volgende bestemming..
Rond de avond kwamen we aan bij de hotel die de touroperator had geregeld. We hadden die middag bij de lunch al gehoord dat dit hotel bekend stond als het 'horror-hotel' vanwege de smerige kamers en het vele ongedierte. We kwamen met drie busjes aan en je zag de mensen van de tour selecteren wie waar kwam te liggen. We moesten met twee andere stellen mee komen het gebouw in. De rest lag in de andere kamers. Wat bleek? We hadden de beste kamer van de home-stay! Wat een geluk, want het scheen in de andere kamers wel echt erg te zijn. Niet voor niets dat er wat jaloerse gezichten naar onze kamer kwamen kijken. Op 1 hagedis, 1 kakkerlak en 1 muisje tussen de twee bamboemuren in na hebben wij nergens last van gehad;) We zijn meteen gaan slapen want deze nacht moesten we om 3 uur opstaan.
De volgende morgen zagen we de zon vanuit het busje opkomen en even later kwamen we aan bij de voet van de Ijen vulkaan. Hier wachtte ons een steile en zware klim! Onderweg raakten we aan de praat met een local die daar werkte om in manden zwavel uit de krater naar beneden te dragen. Hij legde deze klim twee keer per dag af met manden van ruim 50 kg op zijn schouders. Ongelofelijk! De Ijen is gelukkig niet zo toeristisch als de Bromo en vele malen mooier! De local boodt ons en twee andere stellen aan om in de krater af te dalen naar de zwavelbron. Wat een gaaf aanbod! We roken tijdens het beklimmen van de vulkaan de zwavel al, maar dit werd nog vele malen erger toen we afdaalden in de krater. We moesten een doek voor onze mond houden vanwege de zwavelrook en klommen tussen de rotsen door naar beneden. De zwavelrook werd steeds erger en we kregen hierdoor steeds meer last van onze ademhaling en ogen. Na enige tijd stonden we onder in de krater.. wat gaaf!!!! Hier lag een helder blauw meer met heet water. Onze longen voelde door de zwavelrook aan alsof we al ons hele leven flink hadden gerookt. We moesten even op adem komen voordat local ons nog dichter meenam naar de bron. Toen de wind zo waaide dat de zwavelrook de andere kant op werd geblazen klommen we snel achter hem aan. Bij de bron is een buizensysteem aangelegd waardoor uit de zwavelgassen zwavel gewonnen kan worden. We zagen onze 'gids' steeds in de rook verdwijnen om uit de gloeiend hete bron voor ieder van ons een stukje zwavelgesteente te halen. Ondertussen stonden wij in de buurt weer uit te hoesten en op adem te komen. Het zag er wel erg gaaf uit als we om ons heen keken, zo midden in de vulkaan. Door de zwavelaanslag waren de rotsen geel en broos. Toen we daarna weer langs de bron liepen op onze weg naar boven, draaide de wind ineens en stonden we midden in de rook. We zagen helemaal niets en de zwavelrook was verstikkend. Wat een eng gevoel! We gingen automatisch rennen om zo snel mogelijk uit de rook te komen, wat niet zonder gevaar was tussen de rotsen. Gelukkig waren wij snel uit de rook. De local moest terug om drie anderen uit de rook te halen. We zijn daarna weer snel naar boven geklommen om daar op adem te komen. Boven aangekomen zagen we pas het bordje waarop stond dat het strikt verboden was om in de krater te gaan.. he toch, te laat. Daarna wachtte nog de tocht naar beneden, waar de chauffeur op ons stond te wachten. Wat een spannende maar zeer gave ervaring was dit zeg! Nu weer ons busje in op weg naar het ferry-station richting Bali. Onderweg rijden we door een nationaal park waar we nog een laatste glimp opvangen van het mooie Java. Hier komen we maar weinig verkeer tegen maar het werd toch een ruige rit omdat af en toe de weg ineens ophield.

Bali
Het Paradijs waar je zoveel over hoort.. we hadden dan ook hoge verwachtingen en waren erg benieuwd! Voor de bus op de ferry ging passeerden vele verkopers onze zitplaats. Eten, drinken, zonnebrillen, horloges en nog een keer eten en drinken. Daarna volgden nog bedelaars en mensen die geld vragen voor het gepingel op een 'instrument' of ander geschreeuw (zingen??). Na drie dagen weinig slapen, weinig eten, veel klimmen en reizen kwamen we uitgeput aan op Bali. Na de ferry moesten we nog een paar uur in de bus die ons naar de hoofdstad van Bali, Denpaser bracht. Omdat we gehoord hadden dat we weinig te zoeken zouden hebben in Denpaser hebben we samen met twee Amerikanen en twee Vietnamezen meteen na aankomst in de hoofdstad een busje gepakt naar Ubud, het culturele hart van Bali.
Het eerste wat we van Bali zagen beviel ons al. De natuur is nog net wat groener dan op Java. Het valt ons ook meteen op dat het in vergelijking met Java veel welvarender is. De infrastructuur is beter, er zijn veel huizen van steen/beton, er zijn 'echte' winkels, het is schoner op straat en krottenwijkjes zoals op Java zien we nauwelijks. Het meest opvallend aan Bali is de invloed van het Hindoeisme. Dit is in de hele architectuur terug te zien. Je ziet veel mooie en sierlijke gebouwen. Ook zie je vele tempels en gedenkplaatsen op de meest vreemde plekken. En overal, maar dan ook echt overal, zie je kleine offers in de vorm van bamboebakjes met bloemetjes en koekjes, rijst of snoepjes erin. Vaak steekt er ook een stokje wierook in. Zo staan ze voor winkels, huizen, zelfs in de auto en in pinhokjes. In Bali zie je ook veel straathonden. Zij kunnen makkelijk overleven, simpelweg van de offers die mensen overal neerzetten. Ook zie je op straat veel kooien met hanen daarin. Ons werd verteld dat dit was voor de illegale hanengevechten die soms worden georganiseerd. De invloed van toerisme is overduidelijk terug te zien in Bali. Je merkt wel dat het een belangrijke inkomstenbron is op dit eiland. De prijzen liggen dan ook aanmerkelijk hoger dan op Java. Waren we op Java voor 4 uur internet 85 cent kwijt, op Bali betalen we ruim 2 euro per uur.

Ubud
We hebben de eerste twee nachten midden in het centrum van Ubud geslapen. Hier zijn we even lekker bijgekomen van de afgelopen dagen. De morgen na aankomst begon Stan gretig aan de chips die we in Java gevonden hadden. Lays nog wel. Natuurlijk niet zoals thuis maar met 'zeewiersmaak' en 'zalmsmaak'. Opeens hoorde Lijanne 'Gadverdamme!!!' De kakkerlak van het horrorhotel bleek zich in de chips genesteld te hebben. Stan tufte de hele inhoud van zijn mond uit. Hij had geen honger meer voor die dag. Na de tweede nacht zijn we vroeg opgestaan (we staan hier vaak rond 6 uur op omdat het dan nog koeler is) om een nieuwe slaapplaats te zoeken. Na uren rondfietsen met onze gehuurde mountainbikes hebben we een geweldig plekje gevonden. Het was bamboehutje waar we op de 1e verdieping sliepen. Ons grote balkonterras had uitzicht over rijstvelden en palmbomen. Wauw!! Een nadeeltje voor Lijanne, het was wel helemaal open dus alles kon zo binnenlopen/vliegen. Maar we hebben hier toch heerlijk geslapen.
De volgende dag zijn we weer vroeg opgestaan en hebben we wandelend de dorpjes rond Ubud verkend. We liepen dwars door dorpjes en rijstvelden. Dat was erg mooi en zo zie je het 'pure' Bali. Daarna zijn we naar de Pasar (markt) van Ubud geweest. Dit is een hele grote markt met heel veel kleine kraampjes dicht op elkaar waar van alles wordt verkocht voor weinig geld. Lijanne heeft hier voor 11 euro twee zelfgemaakte Balinese jurken gekocht. Hiermee hadden we nog relatief veel betaald maar het was zo'n lief vrouwtje dat we niet verder konden afdingen. Vervolgens zijn we naar Monkey Forest gefietst om aapjes te kijken. Monkey Forest is een tropisch park waarin apen leven. Er zijn twee tempels in dit park die door de apen worden bewoond. Bij de ingang staan vele regels waaronder 'verstop geen eten in je tas, ze vinden dit toch wel'. Grappige beestjes zijn het maar niet altijd zo lief als ze lijken. Als je door het park loopt zijn overal apen om je heen. Je ziet ze overal liggen, zitten, hangen of ze zijn druk met vlooien of andere dagelijkse aap-bezigheden. We zijn op tijd naar huis gegaan want we wilden om half 7 de zonsondergang zien vanuit ons terrasje met het geweldige uitzicht. Daar zaten we dan lekker romatisch.. maar we werden algauw van ons balkon verdreven door flinke regen en onweersbuien. De onweer ging de hele nacht door met ontzettend harde donderslagen. Dat dreunt lekker door in zo'n bamboehutje.

Padang Bai
Nu we in Bali waren, wilden we natuurlijk ook de mooie stranden te zien die je altijd op plaatjes ziet. Daarom zijn wij op zoek gegaan naar een mooi wit strandje met palmbomen. Ondanks dat Bali een eiland is en omringd met zee, was dit nog aardig moeilijk. Veel stranden zijn namelijk van lavazand, zwart of grijs dus. Daarnaast wilden we niet naar de badplaats van Bali genaamd Kuta. Hier zie je namelijk niets wat met Indonesië te maken heeft, het is precies zo vormgegeven naar de wens van toeristen. We hebben een klein plaatsje aan de kust gevonden waar we drie nachten bleven. Het strandje voor ons hotel viel wel wat tegen. Het was ongeveer 4 meter en lag vol met rotzooi. De zee was bezaaid met vissersbootjes, evenals het strand. We zijn toen opzoek gegaan naar een ander strand in de omgeving. Doordat we op de gok liepen kwamen we ineens te recht in een open plek (tempel) waar net een Hindoeïstische ceremonie aan de gang was, oeps. Maar daarna vonden we een geweldig mooi strand (bleu legoon beach)! De foto's zullen dit wel bevestigen.
We hebben deze dagen ook heerlijk gegeten (bedankt voor de tip Kees!). Naast de kleine dagelijkse wasjes hebben we hier de grote was gedaan. Omdat we geen warm water hebben, hebben we het water verwarmd met ons gloeispiraaltje (die we normaal gebruiken om een bouillonsoepje te maken). Daarna hebben we alles met de hand gewassen en het laten drogen aan de waslijntjes die we in onze kamer gespannen hadden (lekker primitief he!). Verder hebben we in Padang Bai lekker uitgerust. Er is hier verder ook niet veel meer te beleven. We hebben ons nog wel lekker laten masseren, samen voor 7 euro! Op Bali viel ons verder nog op dat we vooral vrouwen aan het werk zien. Ze doen vaak erg zwaar werk. Veel voorwerpen of materialen werden door de vrouwen op het hoofd gedragen. Zo zagen we vrouwen stapels stenen, pakken hout, volle manden met zand en zelfs een tafel op hun hoofd dragen. Veel mannen zagen we de hele dag bij elkaar in de schaduw zitten om aan toeristen te vragen of ze een taxi nodig hadden of wilden snorkelen. Goede taakverdeling vond Stan.. ;)
De volgende dag werden we om 16.30u met een busje naar het vliegveld gebracht voor onze volgende bestemming: Singapore. We werden in een klein verroest busje (in Nederland bedoeld voor 8 personen) met 14 toeristen (plus backpacks) vervoerd. We hadden pas een vlucht om 6.40u de volgende morgen maar omdat we zo vroeg nog geen vervoer konden regelen naar het vliegveld moesten we de hele nacht op het vliegveld doorbrengen. We vermaakten ons die nacht door voor het glas in de vertrekhal van het internationale gedeelte te gaan zitten op onze bagagekarretjes. Ondertussen waren er vele Japanners die voor onze neus hun koffer openmaakte en opnieuw inpakte om een voor ons onbekende reden. Geloof ons, daar kan je echt uren naar kijken, erg vermakelijk! Later, bij het nationale deel van het vliegveld kwamen we nog een andere toerist tegen (een Nederlander nog wel) waar we gezellig mee gepraat hebben. Tijdens het gesprek zag Lijanne een grote zwarte rat vlakbij. Een rat zoals in Nederland zou er vier keer in kunnen. Dat maakt deze nacht er niet aangenamer op. Maargoed 's morgens vliegen we dan eindelijk naar Singapore en sluiten we ons eerste land af. We hebben erg genoten van Indonesië, wat een geweldig land! Nu op naar het volgende avontuur!

Singapore
Singapore is een klein land, al is het eigenlijk is het niet meer dan een grote stad. Maar wel echt een wereldstad! En wat een verschil met Indonesië! De eerste indrukken van ons: veel wolkenkrabbers, zeer goede infrastructuur, heel schoon, alles is goed geregeld en veel moderne gebouwen. Het was hier voor ons makkelijk reizen want alles staat goed aangegeven en het MRT-netwerk (metro) zorgde ervoor dat we ons snel en gemakkelijk konden verplaatsen. Alles lijkt in dit land bij wet geregeld en de boetes kun je maar beter serieus nemen. Als je bijvoorbeeld een sigaret opsteekt in de MRT betaal je S$6000,- (ongeveer €3000,-). Zelfs water drinken mag in de MRT niet. Je kunt aan de mensen zien dat ze veel welvarender zijn dan de Aziaten die we eerder hebben gezien. We moeten er aan wennen dat we niet aangesproken worden tot we in ons hostel aankomen. In Indonesië hoorde je steeds 'room? transport? taxi? cheap!'. In het begin voelde dit echt als een verademing. Maar na enige tijd zoeken naar een goedkope kamer zonder resultaat zouden we toch heel blij zijn wanneer iemand ons zou roepen voor een goedkope kamer. Uiteindelijk vonden we een backpackershostel waar we maar een nacht konden blijven en wat ook nog boven ons budget was (en dat voor een ienieminikamertje met stapelbedje). Wat blijkt.. dit weekend is de formule 1 race in Singapore. Alle hotels zaten vol en als er ergens nog een kamer te krijgen was, was deze veel duurder dan normaal (en sowieso te duur voor ons). Nadat we onze backpacks gedropt hadden in het hostel gingen we de stad lopend verkennen en opzoek naar een kamer voor de volgende nacht. We zagen zo een groot gedeelte van de stad maar helaas was er nergens een kamer te krijgen. Dat betekende dat we de volgende dag Singapore toch echt weer moesten verlaten. Jammer maar helaas! We hadden zelf ongeveer 4 dagen in Singapore willen spenderen. Zo hadden we de tijd om de stad beter te bezichtigen bijvoorbeeld door middel van de boottocht over de rivier door de stad en een ritje in het grootste reuzenrad van de wereld met uitzicht over de stad. Dat is dus helaas niet gebeurd. We hebben verder wel de belangrijkste gebieden in het centrum van Singapore gezien en een goede indruk gekregen van de stad. We zagen in Singapore invloeden van verschillende culturen en geloven. We zijn bijvoorbeeld in de wijken 'Chinatown' en 'Little India' geweest die allebei weer een heel eigen uitstraling hebben. Balend dat we Singapore al zo snel moeten verlaten hebben we 's avonds meteen ons reisplan aangepast. We vliegen over twee dagen vanuit Johor Bahru (net over de grens in Maleisie) naar Borneo. Dat wordt dus ons volgende avontuur..!!

We hebben dit verhaal in Singapore geschreven. Ondertussen zijn we al in Borneo beland.. maar hier vertellen we in ons volgende reisverslag over een paar weken meer over!

Groetjes van ons!

Geert

Het duurt even maar dan heb je ook wel weer een geweldig verhaal gelezen! Ik wens jullie veel plezier en mooie ervaringen de komende weken en kijk uit naar het volgende verhaal! Ow en stan... 020 is koploper ;)

Groeten, Geert

Anniek Duits

hee!

Klinkt echt super daar allemaal!
Geniet ervan, hier is het weer nog steeds niet geweldig...
veel plezier daar met de aapjes!

x

Jolijn

Jeeetje, wat een verhalen weer =D Echt heel gaaf, ik moet zeggen dat jullie ook erg mooi schrijven, je krijgt meteen een beeld bij alles wat jullie zien en beleven!

Ook leuk Lijanne weer even gesproken te hebben (zijn jullie weer bijgeroddeld ;)) en weer veel succes maar vooral genieten komende weken!!

X Jolijn

Dag Stan en Lijanne,
Alweer een supermooi verhaal !
Het is alsof ik in jullie rugzak met jullie meereis, zo beelden en boeiend schrijven jullie.
Ik geniet er met volle teugen van en lees jullie verhalen meerdere malen.
Sommige dingen zijn herkenbaar voor mij, zoals de Bromo-vulkaan, maar andere weer niet, zoals de Iljen-vulkaan waar ik helaas niet geweest ben.
En dan Bali.......echt, ik zie jullie gewoon lopen door de rijstvelden rond Ubud, of lekker genietend van het frisse zeewater van het Blue Lagoon-strand in Padangbai, of lekker relaxt zittend op het balkonnetje bij de slaapzalen van Topi Inn......
Wat een supermooie reis zijn jullie aan het beleven....
En wat zou ik dat graag ook een keer doen....helemaal vrij...helemaal los...helemaal samen.....
Selamat jalan (een fijne reis verder),

elske

he lijanne en stan,

wat een mooi reis verslag weer, leuk om jullie ervaringen te lezen.
geniet er maar van,

groetjes van elske , patrick
jilke en jort.

wim maas

Hoi Lyanne en Stan,
Wat een avonturen beleven jullie. Vooral het bezoek aan die krater vol zwavel vond ik "adembenemend" om te lezen. Super dat jullie zo veel gevarieerde dingen en mensen zien. Hartelijk dank voor jullie verhaal en foto's.
Groet en goede tijd gewenst,
Wim Maas

Lotte

Hey Stan en Lijanne,

Genieten weer dit verhaal. Fantastisch!
Heb inmiddels zelf ook weer een reisje geboekt naar Bali dit keer. Geloof dat ik dat ene hostel met terras in Ubud maar even in mijn achterhoofd moet houden. Als jullie tijd hebben om een keer de naam te mailen... graag!

Geniet ze en ik wacht weer ongeduldig op jullie nieuwe avonturen.

Liefs, ook van Sam.

Ilse van Houts

Mooi Verhaal! Geniet ervan daaR!

sandra, dennie, sanne en rob

Hoi hoi!!

Wat een mooi verhaal weer zeg, wauw!! En ook de foto´s, om jaloers op te worden, haha!! Ben weer benieuwd naar jullie volgende verhaal en foto´s!!

Groetjes

Marianne Gommers

hallo Stan en Lijanne,

Wat mooi en indrukwekkend jullie reisverslagen te lezen. Weer echt Lijanne alles tot in de puntjes verzorgd. En wat een prachtige foto's. zo lijkt het er op alsof we ook een beetje mee op vakntie gaan. Ik wens jullie een prachtige voortzetting van jullie reis en tot het volgende verslag.

Geniet van alles en veel groeten uit Someren.

Tiny van Houts

Hallo Stan en Lijanne,
Ben er maar even voor gaan zitten. Wat een indrukken maken jullie mee en het leest zo lekker weg.
Zoals ik begrijp Lijanne moet je je vaak over je angst
heenzetten i.v.m. beestjes en insecten. Knap hoor!!!!
Hoe gaat het met het eten, is het elke dag rijst en dat drie keer op een dag of hebben ze daar ook iets anders.
Geniet van de dagen die nog komen dan gaan wij wel kermis voor jullie vieren.

Groetjes Peter, Tiny, Mandy en Kaylee

Rian

Hallo daar aan de andere kant van de wereld!

Wauw, alweer zo'n verslag. In Ubud hebben wij in bamboe hutten geslapen eigenlijk midden in de stad. Die waren toen ook zo super. En bij de mont Bromo is het inderdaad wel toeristisch, maar het uitzicht maakte toen zoveel goed.
Jasses die kakkerlak, ik geloof goed dat je honger dan zo over is! In Cambodja worden kakkerlakken gebakken als lekkernij, maar daar moet ik niet aan denken.

Mooie foto's! Die geven ons een prachtig inkijkje in jullie avonturen aldaar.

Geniet er maar lekker van.
Ben benieuwd naar jullie verdere verhalen. Want Singapore en Borneo heb ik nog nooit bezocht...

Groetjes vanuit Asten
Rian Aarts

Dag Stan en Lijanne,
Ik heb vandaag de reacties op jullie tweede verhaal zitten lezen.
Daar kwam ik een reactie van Lotte tegen die ook naar Bali gaat.
Als Lotte meer informatie wil hebben kan ze ook naar mijn reisweblog gaan: www.keessmetsers.reismee.nl , en dan naar het verhaal: "algemene gegevens van logeeradressen op Bali" .
Jullie verhalen en foto's heb ik intussen -tig keer gelezen en bekeken.
Echt super wat jullie allemaal meemaken !!!

Hans Verhees

Stan en Lijanne,

Ik geniet met elke zin van jullie verhaal en probeer me voor te stellen hoe het is daar. Ik ben stik jaloers op jullie. Maar geniet ervan en laat ons mee genieten met jullie leuke verhalen, geweldig.
Groet Hans

Jessie

In één woord; GEWELDIG!
Jullie verhaal is zo geschreven dat je het helemaal mee kunt leven! Onvoorstelbaar dat je dit allemaal in 26 dagen mee kunt maken!;) :)

Geniet er van en tot het volgende verhaal!

Liefs!

ons mam, Nelly

Hoi Lijanne en Stan ,
Weer zon geweldig verhaal, kan er geen genoeg van krijgen. En dan die indrukwekkende fotos , de zon opgang, De vulkaan omringt met een wolkendek met jullie ervoor. Wat gaaf Stan in de krater (willen jullie niet zo de waaghals uit hangen, voorzichtig he !!;)
Maar ook wat heerlijk Lijanne om jouw snoetje te zien dat dat zoveel uitstraald. En dan weer bijkomen op het Bleu lagoon strand wat romanties.
foto vliegveld het lijkt wel of jullie in de bios zitten, komisch. Go het moet wel heel apart zijn na weken tussen natuur en armoede en dan in de grote stad
te staan oke de Mac is wel heel Lekker ,toch Stan?
wat hebben jullie al veel meegemaakt en dat in een maandje.
wij gaan straks kermis vieren, waar we veel mensen tegen komen wat ik wil zeggen, jullie oren zullen van daag veel suizen!!
Ik kan er weer even tegen, en Lijanne en Stan ga zo door en Geniet van elk moment.
Liefs mam. xxxx

Yvonne Thijssen

Heey jullie daar wat een reis he super, groot gelijk dat jullie ervan genieten, dit pakken ze nooit meer af. Het leuke is dat jezelf ook steeds je grenzen verlegd qua eten en hygiëne en de rest super. Genieten jullie daar, want echt waar voor je het weet zitten jullie weer in Zummere,

Groetjes,
Peter, Yvonne Francelle Willemijn en veerle

Dory

Wauw, wat gaaf allemaal.
Ik volg jullie met heel veel belangstelling.

Stan, ik mail je nog.

groetjes, Dory

Heee stelletje waaghalzen!!
Doen jullie wel voorzichtig?!

Niet normaal wat jullie
allemaal zien en meemaken in zo'n korte tijd!
Echt super! En ook echt mooi geschreven, heb met plezier gelezen! De foto's zijn ook weer echt mooi..

Heel veel plezier en succes de komende dagen!

Veel liefs

Bea van Happen

"Van Zummere en nie bang" las ik in een reactie.
Nou, dat zijn jullie zeker niet!
Ontzettend leuk om weer te lezen wat jullie meemaken.
En wat een prachtig uitzicht op het balkon en genieten op de bleu lagoon beach.
Wel balen van die kakkerlak in Stan's chips...
Afijn, groetjes van een astense safety collega!

Ilona

Weer een mooi verhaal! Leuk om te lezen & te zien wat jullie meemaken! Geniet ervan! &tot het volgende verhaal :)
Op naar het volgende avontuur...

Liefs Ilona

Anne van Hees

Hoi Stan en Lijanne,

Wat een indrukwekkende reis zijn jullie aan het maken! Mooie foto´s, zeg en een interessant verhaal om te lezen. Heel veel boeiende avonturen gewenst verder!

Liefs, Anne

(ome) dirk

het was weer een skon verhaal.

Henk

Hallo Stan en Lijanne

Ik ben de toerist die op vliegveld Denpasar jullie hebt gesproken. Vol bewondering ben ik jullie verslag aan het lezen en heb toch wel respect voor datgene wat jullie aan het doen zijn. Dat je als backpacker ook wel eens met tegenslagen te maken hebt, en het soms niet uitkomt zoals gepland is, hoort nu eenmaal bij een niet georganiseerde reis. Ik hoop dat jullie nog veel op jullie reis mogen meemaken en dat het een geweldige levenservaring voor jullie wordt. Succes met de voortzetting van jullie reis. Henk
www.zitterdonline.nl

Tante Anneke

Hoi Lijanne & Stan,

Wat een reis maken jullie mee! Prachtig en indrukwekkend. Wat krijgen jullie veel indrukken op jullie af. Door jullie verhalen en prachtige foto's beleven wij het ook een beetje mee.
Ook gr. van een apetrotse oma Riek.

gr. Frank, Anneke, Kevin & Roy

Sophie

Hey!!
Weer een super mooi verhaal van jullie! Wat een paradijsje dat witte strand en die blauwe zee!!
Tessa is deze week lekker bij mij in mijn nieuwe toko.. vandaag gaan wandelen bij het Dommeldal.. en verder krijgt ze goed te eten!! Jullie krijgen een knuffel van haar en ook van Joris!
En Joris wil graag nog even vertellen dat 040 boven aan staat..
Nou stan, niet zenuwachtig zijn voor je verjaardag gewoon lekker slapen!
Doeiixx

Maarten

Echt super mooie verhalen, ervaringen, foto's!
Stan proficiat he;)

Stan,

Gefeliciteerd!!
Je krijgt straks vast nog wel een traditioneel smsje van me;)

Geniet er lekker van vandaag!

Xx

Fiona

En natuurlijk de groetjes aan die lieve vriendin van je:D

Bas Denissen

Zo stannie. Klinkt allemaal erg goed. Ben er stiekem heel jaloers op. Geniet er van dalijk. De vraag is of je nog wel terug wil komen haha.

Groetjes,

Bas